Zdrowa żywność w przedszkolu i w szkole
"Baw się z nami owocami".
Dzieci z Oddziału Przedszkolnego poznały inny sposób na chipsy  - w postaci suszonych owoców. Same kroiły jabłka, banany, gruszki i suszyły pod okiem rodziców w elektrycznych suszarkach. Gdy „ chipsy” były gotowe przyszedł czas na degustację.

„Dzień Marchewki” w przedszkolu.
W przedszkolu  odbyły się uroczyste obchody Dnia Marchewki. W tym dniu wszystkie dzieci przyszły do przedszkola w czerwonych lub pomaranczowych ubrankach.

Na początku  wzięły udział w zajęciach edukacyjnych poświęconych zdrowotnym właściwościom marchewki i posiłków z jej dodatkiem. Drugi etap to aktywna twórczość i działania dzieci, w wyniku której powstały: marchewkowy sok z dodatkiem jabłek i pomaranczy oraz surówka z marchewki i jabłek.   Nie zabrakło wesołych pląsów, zabaw i piosenek poświęconych marchewkom. 

24.10.2013r. w „zerówce” dzieci miały zajęcia na temat zdrowego odzywiania, w ramach których samodzielnie przygotowywały surówki, po czym wszyscy przystąpili do degustacji.
Następnie dzieci poprzez zabawę poznawały zasady prawidłowego zywienia, układając puzzle pt: „Piramida zywieniowa”.


Forum Zdrowia dla Rodziców  - „Kolorowy talerz, czyli garść informacji o owocach i warzywach”

     16 października 2013r. odbyło się spotkanie z rodzicami w ramach Forum Zdrowia dla Rodziców. Na spotkania przybyli wszyscy chętni, którzy chcieli posłuchać krótkiej pogadanki na temat „Kolorowy talerz, czyli garść informacji o owocach i warzywach”. Dzieci na początku spotkania przygotowały dla swoich rodziców małe przedstawienie o witaminach. Przedstawienie miało za zadanie przekazać w bardzo krótki i obrazowy sposób, jakie witaminy są w poszczególnych owocach i warzywach oraz jaki mają wpływ na rozwój każdego dziecka. Nauczyciel na koniec spotkania wręczył dla każdego rodzica przygotowane materiały w formie ulotek. Rola nauczyciela polegała na pomocy dzieciom w przygotowaniu i wydrukowaniu ulotek, opracowaniu krótkiego scenariusza przedstawienia oraz przekazaniu rodzicom materiałów edukacyjnych.  Dzięki prelekcji została pogłębiona wiedza rodziców na temat zdrowego odżywiania dzieci oraz ich aktywności fizycznej. Przy okazji spotkania rodzice zapoznali się z dokonaniami swoich dzieci - zdjęciami, rysunkami itp. - wykonanymi w trakcie realizacji programu „Aktywnie po zdrowie”. Rodzicom bardzo spodobały się zajęcia przygotowane dla nich i obiecali wspierać i pomagać dzieci w wypełnianiu kart pracy oraz podczas realizacji przewidzianych zadań.

Spotkanie dla Rodziców -„Bez śniadania nie ma nauczania”

        Rodzicom bardzo spodobały się zajęcia przygotowane dla nich i obiecali wspierać i pomagać dzieci w wypełnianiu kart pracy oraz podczas realizacji przewidzianych zadań.

Uczestnicy uświadomili sobie, że nawyki żywieniowe ulęgają szybkim zmianom i są to niestety, zmiany w złym kierunku. Zmienia się sposób organizacji codziennych zajęć, rodzice coraz częściej korzystają przy przygotowaniu posiłków z gotowych półproduktów, gdyż tak jest szybciej, łatwiej…, bo wciąż mamy za mało czasu. W sklepach nęcą kolorowe i błyszczące opakowania batoników, chipsów, napoje z dużą zawartością cukru, a wszystko nafaszerowane jest konserwantami. Często ulegamy wszechobecnym reklamom kaprysom dzieci. Jednym słowem, jemy niezdrowo, obficie, produkty wysoko przetworzone, brakuje w naszej diecie warzyw, owoców, witamin, minerałów i wielu niezwykle potrzebnych składników. Niezbędna jest tu współpraca z rodziną dziecka. To przede wszystkim w rodzinie powstają nawyki żywieniowe i przyzwyczajenia dziecka.

„Szklanka mleka” - dzieci uczestniczące w programie bezpłatnie piją mleko białe, a smakowe za niewielką opłatą trzy  razy w tygodniu.
Posiłki wydawane w szkolnej stołówce wzbogacamy o  produkty owocowo- warzywne. Do obiadu serwowane są surówki ze świeżych warzyw i sałatki. Uczniowie otrzymują też zróżnicowane owoce na deser .
Zdobywamy odznakę Super Kucharza za najlepszy zestaw śniadaniowy - konkurs
„Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia, szczególnie dla ucznia”  - taka myśl przewodnia przyświecała dzieciom, które pracowały w domu. Uczniowie mieli za zadanie przygotować projekt zdrowego drugiego śniadania Miało one być nie tylko pełnowartościowe, lecz także atrakcyjne i smaczne. Należało przedstawić rysunek zestawu, jego opis oraz przepis na wykonanie śniadania. Wszystkie dzieci mogły wziąć udział w konkursie. Uczniowie wykonali pracę i zaprezentowali je w szkole . Odbyło się głosowanie na najlepszą pracę. Autor zwycięskiej pracy otrzymał odznakę Super Kucharza. (Zdjęcie nagrodzonej pracy dołączyłam do raportu). Księga była prezentowana rodzicom na wywiadówce  oraz wszystkim uczniom.
Rodzice przygotowali dla swoich dzieci stoisko , na którym zaprezentowano zdrowe jedzenie.

Uczniowie klas gimnazjalnych brali udział w projekcie biologicznym dotyczącym badań na mleku. W laboratoriach wykrywali bakterie mlekowe i poznawali właściwości biologiczne mleka. W ramach projektu wzięli udział w konferencji poświęconej mleku i niemarnowaniu żywności przygotowanym przez Bank Żywności w Olsztynie.

Wystawa owoców i warzyw.
Każda klasa losowała wybrany owoc i warzywo, aby wspólnie z wychowawcą wykonać go z masy solnej. Wszystkie prace trafiły na szkolną wystawę.

„Tydzień chleba na zakwasie” to program, w którym nasza szkoła uczestniczy od lat. Podsumowanie działań podjętych w szkole odbyło się 05.11.2013r. Na apelu w spotkaniu „chleb nasz powszedni” wzięła udział cała społeczność szkolna.
Klasy przygotowały stoiska na których zaprezentowane zostały różne rodzaje chleba, obok wystawiono przetwory domowe. W wypiekaniu chleba pomagali rodzice , oni też przekazali słoiczki z dżemem ,marmoladą, smalcem, itd. na stoły.
W sali gimnastycznej zaprezentowano plakaty o chlebie przygotowane wcześniej przez dzieci i młodzież. Prace były ciekawe , podkreślały pomysłowość dzieci i zdolności plastyczne.
Na apelu dzieci i młodzież zaprezentowały się wierszem, piosenką i inscenizacją. Treść wymienionych form związane były z chlebem.
Spotkanie zakończyło się prezentacją historii chleba, sposobami wypieku. Uczniowie rozumieją, że chleb trzeba szanować, nie tylko ze względów symbolicznych, ale też jako wartościowy i zdrowy produkt.
CELE:
1. Uświadomienie dzieciom, że śniadanie jest podstawowym posiłkiem w ciągu dnia.
2. Przekazanie wiedzy na temat zależności pomiędzy właściwym odżywianiem
a osiąganiem sukcesów w szkole.
3. Uczenie odpowiedzialności za własne zdrowie.
4. Wykorzystanie wiedzy zdobytej przez uczniów w praktyce.

POMOCE:
iIustracje: samochodu, samolotu, roweru, komputer,  ilustracje przedstawiające:
samochód, samolot, rower, komputer , prezentacja „Prawidłowe żywienie uczniów” , karta pracy ucznia „Stawiam na śniadanie - moje śniadanie”.

PLAN:
1. Zabawa edukacyjna: „Ja, samochód i …”.
2. Pogadanka na temat roli i znaczenia pierwszego i drugiego śniadania.
3. Podsumowanie - dzieci oceniają swoje pierwsze i drugie śniadanie.

3 dni przed zajęciami właściwymi zadałam dzieciom pracę domową, która polegała na tym aby dokładnie napisali lub narysowali co jedli na pierwsze i drugie śniadanie w danym dniu. Praca domowa przyniosła wiele radości dzieciom, gdyż każdy chciał przedstawić swoje prace jak najlepiej. Wyjściowy poziom wiedzy dzieci na temat śniadania wypadł dużo lepiej niż przy poprzednich zajęciach. Dzieci już po kilku przebytych lekcjach na temat zdrowego odżywiania już inaczej myślą i jedzą więcej warzyw i owoców. Większość dzieci w swoich śniadaniach uwzględnili nabiał, pieczywo wieloziarniste jak i również świeże owoce i warzywa.
Zajęcia przebiegały w bardzo sympatycznej atmosferze, dzieci pracowały w grupach i bardzo szybko doszły do wniosków, że im jak i różnym maszynom potrzebna jest energia .
Energia dostarczana urządzeniom mechanicznym (samochód, samolot) musi pochodzić z paliwa
o odpowiedniej jakości, może być dostarczana przez prąd (komputer). Aby mógł ruszyć rower,
konieczne jest napompowanie opon oraz praca naszych nóg. Podobnie też, nasz umysł aby mógł
pracować, potrzebne jest dostarczenie energii z pożywienia. Pierwszy posiłek w ciągu dnia to śniadanie. Niejedzenie śniadań sprawia, że uczeń nie ma siły do pracy w szkole, jest senny, nie jest w stanie skupić uwagi na tym, co mówi nauczyciel.
Na podsumowaniu dzieci wspólnie stwierdziły, że śniadanie to podstawowe paliwo i energia dla naszego organizmu

Scenariusz zajęć w klasie III "Stawiam na śniadanie"
Jeden z tygodni wrześniowych poświęcony był zachęcaniu uczniów do spożywania drugiego śniadania. Uczniowie klasy gimnazjalnych  przygotowali propozycje drugiego śniadania. Podczas przerw wykonywali zdrowe kanapki według przygotowanych wcześniej jadłospisów.

W środę 16 X 2013r. dzieci zajmowały się przygotowaniem owocowych  koktajli. Należało dobrać  do nich zdrowe owoce. Napoje były pyszne.

Dzieci w „zerówce”  tworzą kąciki owocowo- warzywne. Podczas zajęć poznają różne rodzaje owoców i warzyw, dowiadują  jakie kryją się w nich witaminki oraz w jakiej postaci najlepiej je spożywać. 

Uczennice gimnazjum klasy III wykonały jogurt domowym sposobem. Do wyprodukowania napoju wykorzystały mleko krowie i żywe kultury bakterii. Otrzymany jogurt  próbowały dzieci z klasy I szkoły podstawowej i wszystkim bardzo smakował.

Prawa autorskie © 2020  Szkoła Podstawowa im. Flagi Polski w Kobułtach · Wszystkie prawa zastrzeżone ·  E-Mail: spkobulty@interia.pl
391, 519
Szkoła Podstawowa
im. Flagi Polski w Kobułtach
Back
Next

MOJA PIOSNKA

Do kraju tego, gdzie kruszynę
chleba
Podnoszą z ziemi przez
uszanowanie
Dla darów Nieba....
Tęskno mi, Panie...

Do kraju tego, gdzie winą jest dużą
Popsować gniazdo na gruszy
bocianie,
Bo wszystkim służą...
Tęskno mi, Panie...

Do kraju tego, gdzie pierwsze
ukłony
Są, jak odwieczne Chrystusa
wyznanie,
"Bądź pochwalony!"
Tęskno mi, Panie...

Tęskno mi jeszcze i do rzeczy innej,
Której już nie wiem, gdzie leży
mieszkanie,
Równie niewinnej...
Tęskno mi, Panie...

Do bez-tęsknoty i do bez-myślenia,
Do tych, co mają tak za tak - nie za
nie,
Bez światło-cienia...
Tęskno mi, Panie...

Tęskno mi owdzie, gdzie któż o
mnie stoi?
I tak być musi, choć się tak nie
stanie
Przyjaźni mojéj...
Tęskno mi, Panie...

Cyprian Kamil Norwid


„Flaga”
Powiewa na cztery świata strony
nasz polski sztandar biało- czerwony,
biel razi w oczy, czerwień się żarzy
na najpiękniejszym z wszystkich
sztandarze.

Ref.
Czy ci w duszy gra?
Czujesz to co ja?
Serce przyspiesza tak,
gdy tańczą z wiatrem kolory dwa.

Czy to piastowska, czy jagiellońska,
powiewa flaga bo tu jest Polska!
Nic jej nie stłamsi, nikt nie pokona,
Niezwyciężona Biało- Czerwona!

Ref.
Czy ci w duszy gra?
Czujesz to co ja?
Serce przyspiesza tak,
gdy tańczą z wiatrem kolory dwa.

Ojczyzna, honor, wiara- to siła,
historia tego nas nauczyła,
zrywała więzy, wstawała z kolan,
Niezwyciężona Biało- Czerwona!

Ref.
Czy ci w duszy gra?
Czujesz to co ja?
Serce przyspiesza tak,
gdy tańczą z wiatrem kolory dwa.

Czy ci w duszy gra?
Czujesz to co ja?
Serce przyspiesza tak,
gdy tańczą z wiatrem kolory dwa.
                             A. Kobus, M. Siwiec